Week nummer 4 was misschien al wel de meest spraakmakende van 2012. Stichting Brein dwong via een rechtszaak af dat de torrent-site The Pirate Bay niet langer door Ziggo- en XS4ALL-abonnees bezocht kan worden. Kodak, de Apple van de vorige eeuw, vroeg zijn faillisement aan. SOPA en PIPA, twee wetsvoorstellen om digitale piraterij te bestrijden, werden door het Amerikaanse congres voor onbepaalde tijd in de ijskast gezet. MegaUpload, ’s werelds grootste filesharing-portaal, waar illegaal films, muziek, boeken, en software worden verspreid, werd door de FBI met veel machtsvertoon offline gehaald. Met een DDOS-B(l)itz-Krieg legde hacktivistengroep Anonymous de websites van het Witte Huis, de FBI, het Amerikaanse ministerie van Justitie, meerdere platenlabelsites, de MPAA, RIAA en het US Copyright Office plat.
Wat verbindt deze gebeurtenissen? Dat traditionele systemen, relicten uit het industriële tijdperk, steeds meer onder druk komen als gevolg van de halsoverkop voortschrijdende Digitalisering van de Wereld. Atomen versus bits in 1 grote B(l)itz-Krieg. Bestaande instituties proberen krampachtig het probleem in stand te houden waarvoor zij de oplossing in huis hebben, maar gaan totaal voorbij aan het feit dat die problemen in de digitale wereld helemaal niet meer bestaan. Met name schaarste raakt steeds meer van tafel als economisch bestaansrecht. Het failliet van Kodak, de onderneming die nota bene aan de wieg stond van de digitale camera, maakt dit eens te meer duidelijk. Kokak handelde in herinneringen, in de teder gekoesterde Kodak Momentjes, maar online en in de cloud is dat bestaanrecht van de baan. Vroeger renden mensen bij brand hun huis in om een schoenendoos met foto’s uit de vlammenzee te redden. Tegenwoordig kun je vanuit elke uithoek van de wereld door al je eigen onbrandbare digitale foto’s bladeren, plus die van anderen!
Ook de rechtzaak die stichting Brein tegen Ziggo en XS4ALL aanspande, is welbeschouwd een stuiptrekking van een traditioneel systeem. Beide providers hebben inmiddels aangekondigd in hoger beroep te zullen gaan. XS4ALL-directeur Theo de Vries zei het volgende over de uitspraak van de rechter: “Dit is een zwarte dag voor vrij internet. Ik zie dit als een knieval voor entertainment-industrie: de commerciële belangen van enkele grote bedrijven worden belangrijker geacht dan de grondrechten van de Nederlandse burgers. […] De oplossing ligt in nieuwe business-modellen, bij de realiteit van de digitale wereld. Informatie kan moeiteloos en razendsnel verspreid worden. Je moet je aanpassen aan die werkelijkheid in plaats van je ertegen te verzetten door blokkades te eisen.” Verwacht mag worden dat Ziggo en XS4ALL alsnog gelijk gaan krijgen, zeker gezien de commotie die er momenteel in de Verenigde Staten is ontstaan rondom de SOPA en PIPA wetsvoorstellen.
Digitale subculturen als Facebook, Wikipedia, Tumblr, Reddit en Craigslist voerden in week 4 de druk op tegen SOPA en PIPA. Meer dan 162 miljoen pageviews van Wikipedia werden de afgelopen week uitgeserveerd, die allemaal met dit onderwerp te maken hadden. Google verzamelde online meer dan 7 miljoen handtekeningen tegen de wetsvoorstellen. Op Twitter bevatten meer dan 2,4 miljoen tweets anti-SOPA/PIPA-uitlatingen, een persoonlijk bericht van Facebook-CEO Mark Zuckerberg, waarin hij zich uitspreekt tegen de twee wetsvoorstellen, kreeg binnen tien minuten meer dan 75.000 “likes” en via Tumblr werden meer dan 140.000 telefoontjes gepleegd naar de kantoren van de diverse senatoren. Onder druk van deze B(l)itz-krieg van de publieke opinie gingen in een paar dagen tijd de congresleden overstag van overwegend positief naar negatief.
Deze week trad het zieltogende traditionele systeem ook op tegen het MegaUpload-imperium van Kim Dotcom. De FBI viel diverse kantoren van de populaire file-sharing site binnen. Met veel gevoel voor show werd beslag gelegd op de perperdure autostal van Kim. De Mercedessen, Maserati’s, Rolls-Royces en Lamborghini’s waren getooid met narcistische kentekenplaten met opvallende namen als “Good,” “Evil,” “CEO,” “God,” “Stoned,” “Mafia,” “Hacker,” en “Guilty”. Kennelijk had Kim de bui dus zien hangen. Het meest opvallende in dit verband was de B(l)itz-Krieg van de digitale counterculture Anonymous. Door simpelweg een link naar een online DDOS-tool te verstrekken wisten ze een kleine tienduizend sympathisanten – bewust en onbewust – te mobiliseren om de Low Orbit Ion Cannon-applicatie te activeren.
Traditionele systemen kraken en wankelen in 2012, het jaar dat we in week 4 al tot B(l)itz-Krieg-jaar kunnen uitroepen! Een diepe cultuurclash ligt ten grondslag aan de acties vanuit digitale subculturen als Facebook, Craigslist, Wikipedia, en ook Occupy. Voeg daar de militante tegenculturen van Anonymous, LulzSec, Wikileaks en The Pirate Bay aan toe, en het resultaat is een daverende bitsoorlog tegen het traditionele bestel. De trend is helder: digitale sub- en tegenculturen dwingen bestaande systemen om een volgende stap in hun eigen evolutie en die van de mensheid te zetten. Wie niet bij machte of van zins is om deze stap te maken, valt uiteindelijk en onherroepelijk om.
Deze volgende stap in de evolutie van het Systeem, de nieuwe digitale samenwerking tussen het Systeem, Digitale Subculturen en Tegenculturen noemen we Digital Commons. Dit is een nieuwe constellatie waarin de economische mogelijkheden van het Systeem, de sociale wenselijkheden vanuit de verschillende belangengroepen en de mogelijkheden van de nieuwe digitale tools samenkomen. De Digital Commons – individuen en organisaties plus het digitale gemeengoed waarvan ze zich bedienen – vormen in hun ontwikkeling nieuwe blauwdrukken. Voor de zorgsector, de energiesector, het onderwijs, de overheid, de retail en elke andere economische sector. Om met elkaar op een hoger sociaal-economisch en maatschappelijk plan te komen van welvaart en welzijn. “Tech” is hierbij leidend: de combi van digitale Technologie, Economie, Cultuur en Historische ontwikkeling!
Het toneelspel in de vierde week van 2012, waarbij alle spelers de hoofdrol naar zich toe probeerden te trekken, maakt duidelijk dat de hele dynamiek zeer fluïde is. In bepaalde gevallen zal het Systeem zich meegaand, bereidwillig en soms zelfs proactief opstellen. Dat zal de transitie naar een Digital Commons-situatie bespoedigen. Maar in andere gevallen zal de moeite die de digitaal empowerde Tegen- en Subculturen met het Systeem hebben, misschien zo hoog oplopen dat de tegenhangers de handen ineenslaan, althans grote sympathie voor elkaar opvatten, om verandering te bewerkstelligen. Door de transparantie die het post-pc-empowerment met zich meebrengt – nog meer dan in de Web 2.0-tijd – zullen alle cultuurclash-processen als spiegel voor elkaar dienen. Niemand kan om die B(l)itz-Krieg heen.
Dit artikel is samen met Jaap Bloem geschreven.
BRONNEN:
http://www.nytimes.com/2012/01/22/business/in-antipiracy-debate-media-worlds-and-generations-clash.html
http://dashes.com/anil/2012/01/the-history-and-future-of-web-protest.html
http://idealab.talkingpointsmemo.com/2012/01/how-the-web-killed-sopa-and-pipa.php
http://radar.oreilly.com/2012/01/the-week-the-web-changed-washi.html
http://www.nytimes.com/2012/01/18/technology/web-wide-protest-over-two-antipiracy-bills.html
Ik zeg ‘depiraatbaai.be’.